Behandeling ADHD met nicotinamide (vitamine B3)

Onderzoekers

Het onderzoek wordt uitgevoerd vanuit de afdeling Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Carlijn Bergwerff promoveert op dit project en co├Ârdineert dit onderzoek. Daarnaast zijn prof. dr. Jaap Oosterlaan en dr. Marjolein Luman vanuit de VU betrokken bij het onderzoek. De kinderen zullen worden getest door Carlijn Bergwerff en haar onderzoeksassistenten. Alle onderzoekers hebben veel ervaring met kinderen en zullen op een integere en motiverende manier met de kinderen uit het onderzoek omgaan.

Carlijn Bergwerff MSc

Carlijn Bergwerff MSc rondde in 2012 de master Child & Adolescent Psychology af. Gedurende haar master liep ze stage bij een eerstelijns psychologische praktijk. Voor haar masterscriptie onderzocht ze de relatie tussen werkgeheugen, leervermogen en schoolse prestaties bij jonge kinderen. Hiervoor zette zij een studie op waarbij 5 basisscholen en ruim 250 kinderen betrokken waren. Op dit moment werkt Carlijn Bergwerff als promovenda op de afdeling Klinische Neuropsychologie op het onderzoeksproject "ADHD en voedingsstoffen".

Prof. dr. Jaap Oosterlaan

Prof. dr. Jaap Oosterlaan is hoofd van de sectie Pediatrische Neuropsychologie van de afdeling Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is tevens geregistreerd als GZ-psycholoog. Prof. Oosterlaan is al jarenlang een gerenommeerd onderzoeker, onder andere op het gebied van ADHD. Zijn internationaal erkende onderzoekslijn concentreert zich op neurocognitieve disfuncties bij kinderen. Op dit moment is prof. Oosterlaan verantwoordelijk voor diverse onderzoeken, waaronder verschillende behandelstudies bij kinderen met ADHD.

Dr. Marjolein Luman

Dr. Marjolein Luman is universitair docent en onderzoeker bij de afdeling Klinische Neuropsychologie van de VU. Na haar promotie in 2008 zette zij haar onderzoek naar motivatie, beloning en leerprocessen voort. Dr. Luman ontving diverse subsidies voor vervolgonderzoek, ondermeer voor onderzoek naar een leerkrachtmethode gericht op kinderen met ADHD en voor onderzoek naar de effecten van medicamenteuze behandeling op schools presteren bij kinderen met ADHD.